This is Africa... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rieneke Maanen - WaarBenJij.nu This is Africa... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rieneke Maanen - WaarBenJij.nu

This is Africa...

Blijf op de hoogte en volg Rieneke

04 December 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

4 weken Zuid-Afrika… het lijken wel 4 hele maanden!
Er gebeurd hier veel, en de tijd vliegt!
Elke dag is het leven hier weer anders.
Naast de heerlijke knuffels en zoentjes van de kids, het gezellig samen spelen of kletsen.
Gebeuren er ook andere dingen.
Ruim 2 weken geleden ben ik met M. naar een arts geweest. M. is een meisje met Aids, en FAS (Foetaal Alcohol Syndroom), dat betekend dat de moeder tijdens de zwangerschap overmatig alcohol gebruikt heeft, met als gevolg dat M. nu een achterstand heeft. M. wordt waarschijnlijk volgend jaar geadopteerd, en moet nu door verschillende screenings heen. Waaronder een doktersbezoek bij een ander child-care-centrum hier in de buurt. Voor M. was dat een traumatische ervaring, het bleek dat zij in dat child-care centrum gezeten heeft, voordat zij bij Goeie Hoop kwam. En blijkbaar herinnerde zij zich dat nog, ondanks haar 3 jaar. Hoe schrijnend om dan dat zielige hoopje mens al snikkend, vast te houden. Bang voor de dokter, geen praatjes, maar stil… met dikke tranen in haar ogen.
Helaas voor haar, zitten er nog meer ‘nare’ onderzoeken aan te komen. Wel bijzonder om een adoptieproces van deze kant mee te maken!
Er gebeuren hier ook erg mooie dingen! Kinderen die na een paar weken lachen, ondeugend worden, pretlichtjes in hun ogen krijgen, en zich zichtbaar meer op hun gemak voelen.

Zelf begin ik mij ook meer op mijn gemak te voelen ;). Nu waren die pretlichtjes er al wel hoor!
Met het grootste gemak van de wereld rijd ik nu aan de linkerkant van de weg, zit ik rechts, in plaats van links achter het stuur. Vergis ik me helaas nog wel eens met instappen, of geef ik richting aan door mijn ruitenwissers aan te zetten. Maar dat mag de pret niet drukken.
Verder doe ik van alles, met uitzondering van vervelen. De dagen zijn gevuld met kinderen naar school brengen, ze bezig houden op de playground, een nachtje bivakkeren op de baby-unit, pampers verschonen, doktersbezoeken etc.
De tijd is genoeg gevuld, maar wel echt op zijn Afrikaans! Een hele ochtend wachten tot je de medicijnen van je herhaalrecept binnen hebt, is de normaalste zaak van de wereld. Een dokter die niet op komt dagen omdat zijn waterleiding thuis kapot is. Zodat je onverrichterzake weer naar huis kunt vertrekken.

En ondertussen genieten van het wonderschone Zuid-Afrika. Een prachtige natuur, mooie oceaan (en ja… net zo blauw als op de foto’s) majestueuze mountains, elke dag een andere zonsondergang in alle kleuren van de regenboog, pinguïns gespot. Op het aller zuidelijkste puntje van Afrika geweest!
Af en toe is het net alsof je een reisgids ingestapt bent!

Ik wil jullie vragen mee te bidden voor wijsheid rondom de registratie van Goeie Hoop. Onlangs zijn alle registraties van kindertehuizen in de Westkaap ingetrokken. Enkel omdat de regering vindt dat kinderen thuis of in een pleeggezin moeten opgroeien. En op zich zit daar wel wat in, maar de vraag is of een kind beter op zijn/haar plek is thuis waar het mishandeld, misbruikt etc wordt. Of in een kindertehuis waar het veilig is, eten en liefde krijgt. Daarnaast zijn er in Zuid-Afrika te weinig pleeggezinnen, zodat een heleboel kinderen tussen wal en schip belanden.

Veel succes met alle laatste Sinterklaas voorbereidingen, gedichtenstress, ‘suprise-inspiratieloosheid’ etc! Geniet van de kou, de kaarsjes, de adventstijd!
Toch wel raar hoor, advent in de zon!
Drukkies vir julle!
Rieneke
PostNet suite 80
Private bag X4
Gordon’s Bay 7151
South Africa

• 04 December 2013 - 09:44

Janny Van Essen:

nou snap ik waarom het zo lang duurde voor we wat van je hoorden!
    verdrietige en mooie momenten wisselen mekaar af. zo is het leven.
    sterkte ermee en niet weer zolang wachten met schrijven hoor.
    veel liefs in zonnig Afrika, Janny

• 05 December 2013 - 08:08

Eveline En Fam. Van Riessen:

Hallo Rieneke, een hele warme hartelijke groet van Fam. van Riessen en Eveline. We vinden het erg indrukwekkend wat je daar mee maakt en willen je veel succes wensen bij het mooie werk wat je daar mag doen. Liefs en een dikke knuffel.

• 05 December 2013 - 08:08

Eveline En Fam. Van Riessen:

• 05 December 2013 - 18:43

Mariska:

Ha Rieneke,
    Mooi om je belevenissen weer te lezen. Geniet van alle mooie dingen, en sterkte bij al het werk dat je mag doen. Ik ben nog steeds een beetje jaloers...
    Hartelijke groet, Mariska

• 05 December 2013 - 19:30

Olga:

Hallo Rieneke,
    Fijn om weer iets van je belevenissen te kunnen lezen. Wat een indrukwekkende gebeurtenissen maak je mee!
    Fantastisch dat je dit werk kunt doen en ik wens je het allerbeste met je bezigheden. En goed dat je ook kunt genieten van de mooie natuur daar.
    Liefs, Olga

• 05 December 2013 - 21:35

Ria Van Oosten:

Lieve Rieneke,
    Mooi om te zien en te lezen wat je in Afrika voor deze kinderen mag doen!!
    Knap dat je links kan rijden en fijn dat je je steeds meer op je gemak voelt.
    Ik bid mee voor de registratie van het kindertehuis en voor jou en ale kinders
    Geniet van al het moois om je heen. hier is het koud en nat en de winter komt er aanbrr...

• 07 December 2013 - 09:32

Reijer Van Hasselaar:

Dag Rieneke! Fijn dat ik je mooie foto's gezien heb en dat je het naar je zin hebt. Ik hoop dat je goed gezond mag blijven om dit werk wat je met liefde doet te kunnen blijven doen. Helaas ligt Hennie, mijn vrouw op sterven, maar dat is nu al een week. Het is erg verdrietig voor ons, maar voor Hennie is het een overstap naar het eeuwige leven. Hartelijke groet en Gods zegen voor het mooie werk wat je doet.

Reijer

• 07 December 2013 - 22:39

Sietske:

dag Rieneke, Wat een heerlijk verhaal baaie dankie ondanks dat er veel verdriet is doe jij er goed werk. Dat kinderen tussen wal en schip vallen is verschrikkelijk. Het lijkt daar inderdaad niet door te dringen dat kinderen in een veilige omgeving horen op te groeien.
    Ik wens je heel veel geluk en liefde om dit te delen met de kinderen daar.

sietske

• 14 December 2013 - 20:51

Ria Kroesbergen:

Ha Rieneke , goed om weer wat van je te lezen , wat zal er daar veel op je af komen , soms heel zwaar , maar ik denk dat je er zeker ook erg zult genieten , wat fijn dat je daar zoveel kunt betekenen .
    Groetjes Ria

• 14 December 2013 - 20:53

Ria:

Net nog even de foto s bekeken wat een schatjes met die witte sokjes daar smelt je toch van.
    Gr.Ria

• 16 December 2013 - 13:07

Dicky:

Hoi Rieneke,
    Wat maak je veel mee in korte tijd. En wat veel emoties zullen er soms bij komen!
    Prachtig dat jij jouw liefde mag geven aan die kinderen daar, en dat je het niet alleen hoef te doen.
    Zoals jij Afrika beschrijft, lijkt het alsof we er even bij zijn.
    Doe je best, wij bidden voor je! EN van harte Gods zegen gewenst, ook met de feestdagen. We zullen je wel missen op ons Kerstfeest!

• 18 December 2013 - 10:30

Mevr. Michels:

Hallo Rieneke, wat fijn van je te horen! We zijn blij dat het goed met je gaat en dat je daar zulk mooi werk mag doen. Hele fijne kerstdagen en een voorspoedig 2014 van mevr. Michels en Ineke

• 20 December 2013 - 12:20

Mevr. Reit:

Dag Rieneke! Hele fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling gewenst. Fijn iets van je gehoord te hebben via een van jou collega's. Hartelijke groeten, mevr. Reit.

• 20 December 2013 - 15:50

Mevr. Van Steenbergen 80:

Hallo Rieneke, wat een mooi verhaal! Ik heb veel respect voor het werk wat je doet. Wat fijn dat je zoveel voor deze kinderen mag betekenen. Ik hoop dat ik je in het nieuwe jaar weer terug zal zien. Liefs en fijne feestdagen gewenst. Mevr. van Steenbergen 80