Mijmeringen ;) - Reisverslag uit Hunedoara, Roemenië van Rieneke Maanen - WaarBenJij.nu Mijmeringen ;) - Reisverslag uit Hunedoara, Roemenië van Rieneke Maanen - WaarBenJij.nu

Mijmeringen ;)

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rieneke

27 November 2008 | Roemenië, Hunedoara

Net zat ik me te bedenken… Met welke verwachting ben ik naar Roemenië gegaan? En hoeveel is er van die verwachting uitgekomen? En eigenlijk moet ik tot de conclusie komen, dat er wat dat betreft weinig van terecht is gekomen!
Ergens heel diep in mijn hart ging ik naar Roemenië met het idee: ‘Ik.. als Nederlander zal daar eens hard aan het werk gaan, en grote dingen doen! Veel arme mensen helpen, bij wijze van, veel zieke mensen beter maken etc… etc…’
Ik had hele andere verwachtingen van Roemenië, dan dat de werkelijkheid is. En door die verwachtingen krijg ik soms het idee, dat ik niks heb gedaan, behalve toegekeken. Mijn idee van helpen is: Grote veranderingen ten goede aanbrengen in het leven van anderen!
Tja.. helaas voor mij, maar ik ben ook maar een mens. Ik kan eigenlijk vanuit mijzelf helemaal niks. God moet het werk, dat anderen en ik doen, zegenen!
Dus ik heb in ieder geval wat geleerd;)
Vanmiddag vroeg iemand mij: Als je nou terugkijkt op deze 3 maanden, wat was voor jou nou het hoogtepunt? Toen antwoordde ik: de week dat de Nederlanders in Roemenië waren, de week dat ik meeliep bij de andere thuiszorg, en waar ik nu heel veel plezier aan beleef is het werken met de kinderen in het kindercentrum. Ik ging dus eigenlijk naar Roemenië om te helpen bij de thuiszorg, maar kom met hele andere ervaringen thuis! En dat vind ik eigenlijk helemaal niet erg!
Roemenië is Roemenië… Alles kan en alles mag, en alles is mogelijk.
Bijvoorbeeld.. er loopt een zwerfhond op straat met een trui aan (ik moest wel een keer extra knipperen met mijn ogen;)) Er steekt een hond net voor mijn auto over, ik kan niet op tijd stoppen, en BOEM… ach, het hond’je’ verblikt of verbloost niet, maar loopt rustig verder:D
Taxichauffeurs die je achterop komen, omdat ze van mening zijn dat ik heel zeker een taxi nodig heb, terwijl ik toch echt liever loop! De kerk begint om 9 uur, er zitten dan nog maar een handje vol mensen in de kerk, tegen 10 uur, half 11 is echt iedereen aanwezig. Ik moet wel zeggen dat ze daar rekening mee houden. We gaan eerst veel zingen en bijbellezen, daarna om een uur of half 11 de collecte (hoe meer mensen, hoe meer opbrengst natuurlijk) en daarna komt de preek! Dus tijdens de preek is echt iedereen aanwezig!
Vanmiddag kwam ik rond een uur of 10 voor 2 bij het kindercentrum aan, en om 2 uur begon de ‘les’ Maar daar stond een big grote vrachtwagen uit Frankrijk. Hele horde kinderen erom heen, want dat is bar interessant natuurlijk! En ja.. die vrachtwagen moest leeg, dus iedereen helpen, de halve buurt kwam kijken, oude mannetjes die hielpen ;) Geweldig!
De ‘les’ betekend dat er een uur lang, gezongen word, er word gebeden, en er word een bijbelverhaal verteld. Vorige week kreeg ik de eer om een Nederlands lied aan te leren ;) En dat werd: ‘Lees je Bijbel, bid elke dag dat je groeien mag! Ik heb nooit geweten dat er zoveel ‘G’s’ in dat lied voorkwamen, maar nu weet ik dat wel.. Ze breken hun tong er hier over! En het woord ‘Groeien’ slaan ze liever maar over, want dat is echt té moeilijk :D
Van de week werd er gevraagd aan de kinderen: Wie was de zoon van Abraham? Komt er als antwoord: Irak! ;) haha…
Ik heb echt zin om weer naar Nederland te komen! Lekker alle mensen weer zien! Weer lekker echt werken! Lekker naar de Nederlandse kerk(kan ik alles weer verstaan) Weer gewoon boodschappen in het Nederlands doen etc.. etc…
Hier in huis heb ik al verteld dat Gerben en Kees komen, en dat ze een paar nachtjes blijven slapen.. ‘Ow, dat is niet erg… dan moeten ze maar in ons bed’ Wat betekent dat ze zelf op een luchtbedje gaan slapen! Niet echt de bedoeling dus! Dus nu gaan die mensen gewoon in hun eigen bed slapen, kruip ik in het logeerbed, en mogen ‘Herbie’ en Kees in ‘mijn’ tweepersoonsbed. Ja, dat is ook nog wat: de naam Gerben is zooooo moeilijk! Net zoiets als Groeien, er zit een ‘G’ in, en vervolgens moet je er ook nog ‘en’ achter plakken. Veels te moeilijk! Daar maken we gewoon Herbie, of Herbert van!
Nou mensen… hierna denk ik nog 1 berichtje vanuit Roemenië, en dan ga ik jullie allemaal weer in Nederland zien!(nog 11 nachtjes slapen ;))


  • 27 November 2008 - 20:44

    Ria R.:

    Hoi Rieneke,

    Zijn die maanden nou al bijna om? Ik heb met veel plezier je berichtjes gelezen, vooral de laatste. Mooie overdenking, je bent een gezegend mens om zo de dingen te kunnen overzien. Ik wens je nog fijne laatste dagen daar in dat bijzondere land en dat je veilig thuis mag komen.
    Gods zegen!

    liefs Ria

  • 27 November 2008 - 20:53

    Fredje (&Lisetje):

    Hoi Rieneke,

    Leuk om zo je laatste ervaringen in Roemenië te volgen. Lijkt me echt bijzonder om zo enorm veel nieuwe cultuur op te doen.

    Ik denk dat we je over 2 weken wel weer zien in de kerk dan :) geniet er nog even van daar in Roemenië en alvast een goede reis terug!

    Groetjes,
    Fred&Liset

  • 27 November 2008 - 21:13

    Janny:

    hoi Rieneke, fijn dat je al gauw weer thuis komt.
    we zijn zo benieuwd naar al je foto's en persoonlijke verhalen.
    nog even de moed erin houden hoor.
    we denken aan je.
    veel liefs, Jan en Janny

  • 27 November 2008 - 22:28

    Wilma Brons:

    Ha Rieneke,

    Wat een heerlijk verhaal.. en ook zo herkenbaar. Het idee dat je de wereld gaat redden heh.. iedereen kan het tegen je zeggen, maar je moet het echt zelf ervaren! Heel veel plezier nog even.. Geniet vooral, neem alles in je op, maak foto's.. voor je het weet zit je weer thuis in het koude Holland waar mensen veel minder tijd hebben en je weer een agenda nodig heb.. succes nog even!!!

    Wilma

  • 28 November 2008 - 07:58

    Elsje:

    Lieve Rieneke,

    Wat een mooie beschouwing van je. Als er iets gegroeid is de afgelopen maanden dan ben jij dat wel, met beide voeten op de grond en je hoofd in de Hemel. Je bent gegroeid in je kijk op situaties en mensen, mensen die allemaal op hun 'eigen wijze' -letterlijk en figuurlijk - denken goed te doen. En daar zijn wij er allemaal een van. Mooi om iedereen in zijn waarde te laten. Fijn dat je thuis komt!

    Liefs, Elsje

  • 28 November 2008 - 08:45

    Willine R:

    Ha Rieneke,

    Mooi verhaal weer! En wat gaat de tijd snel, je bent al bijna weer thuis... Aan je verhalen te lezen is het ongetwijfeld een rijke ervaring geweest voor jou! Het beste nog de laatste tijd daar en ehm, succes met afscheid nemen...

    liefs,
    willine

  • 28 November 2008 - 11:10

    Henrieke:

    Ha Rien!

    Bjna naar huis, heerlijk! Dan gaan we is ff goed naar je verhalen luisteren, want je moet alles nog wel een keer live vertellen hoor! En ookal denk je niet dat je daar veel "grote" dingen voor elkaar hebt gekregen, ik wed erop dat je voor die mensen echt een zegen bent geweest! Gewoon het feit dat je dr was!:D Geniet nog ff!

  • 28 November 2008 - 12:44

    Anita P.:

    Hej Rientje,
    Snel gegaan die drie maanden!!! Geniet nog
    van die laatste paar weken daar!! En tot snel...
    Lief Anita

  • 01 December 2008 - 12:25

    Mariska Van R.:

    Hoi Rieneke,

    Wat leuk om telkens je berichten te lezen. Je schrijft gezellig!
    Ja, je wilt zoveel doen hè? Heel herkenbaar. Je aanwezigheid is voor die mensen heel veel waard. Neem alle mooie herinneringen mee, dan kun je nog heel lang nagenieten.
    Ik wens jou en je bodyguards alvast een goede reis terug en een behouden thuiskomst.

    Groetjes,
    Mariska

  • 01 December 2008 - 18:38

    Dicky:

    Hoi Rieneke,
    Wat zal de tijd voor jou zijn omgevlogen daar ! En ook al denk je dat je niets hebt kunnen doen , toch heb je een klein steentje mogen bijdragen . En wat een rijke ervaring is het wel voor jezelf , echt niet voor niets weg geweest ! Wij wensen je nog een fijne laatste week , en sterkte bij het afscheid nemen !!
    We bidden om bewaring voor jou en de jongens op de terugweg .
    Veel liefs van ons allemaal, Bart, Dicky en de kinderen .
    (ps, dat jij nou ook die domme foto daar in roemenie van mij moest zien:( )
    We hopen je snel weer te zien, misschien met Kerst,dat hoor je nog wel van je moeder !!

  • 05 December 2008 - 19:42

    Jenna:

    hey rienus;)
    zo wat is de tijd snel gegaan zeg!!!
    heb altijd trouw je verhalen gelezen, erg leuk!
    geniet nog even van je laatste daagjes...
    en kom je gauw een keertje langs op de LWP;)
    xxx Jenna

  • 08 December 2008 - 15:03

    Marian:

    Eej Rieneke,

    Een hele fijne terug reis gewenst. Of ben je ondertussen al onderweg???

    We spreken elkaar gauw in Nederland.

    Groetjes,
    Marian

  • 09 December 2008 - 23:22

    Anita R:

    Goeie terugreis!Of ben je al terug? In dat geval: welkom thuis;)
    tot snel!
    xa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Hunedoara

Rieneke

Vrijwilligerswerk in de thuiszorg in Hunedoara

Actief sinds 04 Aug. 2008
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 31065

Voorgaande reizen:

05 November 2013 - 22 April 2014

Goeie Hoop

01 Juli 2009 - 25 September 2013

Werkvakantie Owangai Village

22 Juli 2010 - 13 Augustus 2010

Werkvakantie Kabulinde

16 September 2008 - 10 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: