Het begin van het afscheid... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rieneke Maanen - WaarBenJij.nu Het begin van het afscheid... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rieneke Maanen - WaarBenJij.nu

Het begin van het afscheid...

Blijf op de hoogte en volg Rieneke

25 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Na het schrijven van mijn vorige blog is er veel veranderd.
Allereerst hebben we afscheid moeten nemen van auntie Hanke. Het begin van het einde van ons team.
Het was een afscheid met een traan en een lach.
Gelijk de volgende dag kwam er een nieuwe delegatie aunties vanuit Nederland,3 stuks wel te verstaan! :) Voor de kids hier, en voor ons een hele verandering! Alle kamers zijn weer bezet. En er begint een periode van wennen, inwerken, inburgeren etc.
En gisteren…. Werd er weer een ritje naar het vliegveld gemaakt! Auntie Gerrinda en auntie Arjanne gingen ons nu verlaten. Afgelopen vrijdag een geslaagde ‘goodbye-party’ met een echte Afrikaanse braai gehad. Met een brok in de keel het laatste drukkie geven, nog even zwaaien… en daar sta je dan met je ziel onder de arm. En ga je weer terug naar Goeie Hoop. Wetende dat er 2 meiden met zakdoekjes hun goodbye-boeken gaan lezen.
En met dat betekent het dat mijn afscheid ook steeds dichterbij komt. En ben je bezig met alle laatste keren.
Maar eerst nog even lekker hard genieten van alle kinderen, van het lekker badderen, de heerlijke zon, ‘planken’ met de aunties van upstairs, plannen maken voor de herfstvakantie, lekkere drukkies.
Nagenieten van het beklimmen van Lions Head, het catechisatie uitje van de kinderen, samen rugbyspelen, lekker chillen in Waterfront, nog even gauw naar Dappatse Gat en zwemmen in de oceaan, mooie ‘goodbye-party’s, weemoedige afscheidsetentjes, tranen, lachbuien, een heleboel goodbyebladen maken, nieuwe engelenacties, ik-boeken maken, ‘to-do’ lijstjes afwerken, weerwolven, exercising op de boys-unit etc. etc.

Afgelopen week heb ik samen met auntie Gerrinda een townshiptour gedaan. Erg indrukwekkend!
Als je dan in een kamertje van ongeveer 3m bij 5m staat, en dat daar 3 gezinnen wonen. De ouder(s) op het bed, de baby er tussen in, en de rest van de kinderen van al die 3 gezinnen op de grond!
Dan schaam je je bijna dat je blank bent, als je bedenkt wat de rol de blanken in de geschiedenis van Zuid-Afrika en de townships was.
En al die mensen wachten op betere huizen, iets wat wordt beloofd door de regering, en vooral nu in de aanloop naar de verkiezingen van 7 mei. Terwijl mensen soms al 7 jaar, samen met een aantal andere gezinnen in een zeecontainer wonen, en wachten op een huis.
De volgende dag las ik in de krant, dat de huidige president zijn huis heeft laten ‘beveiligen’ voor 14 (?) miljoen euro. Door er een zwembad, veestal en een amfitheater te bouwen
Té bizar voor woorden!!
Verder mochten we er illegaal zelf gebrouwen bier proeven, en geiten lever. Helaas is dat niet zo aan mij besteed :) Geef mij maar een glaasje water met een kipfiletje!

Over 2 weken het vervolg ;) ...

Tot de volgende blog!
Rieneke
PostNet suite 80
Private bag X4
Gordon’s Bay 7151
South Africa

• 25 Maart 2014 - 08:32

Dorien:

Geniet nog maar lekker intens! Nog een maand ofzo las ik ergens he,

• 25 Maart 2014 - 08:42

Dominique:

Hoi Rieneke,

Inderdaad moeilijk en mooi, maar zij hebben net als jij kinderen hoop gegeven en dat is het belangrijkste. Verder voelt het misschien wel als het begin van afscheidnemen maar je kunt het ook zien al het begin van weer thuiskomen bij je andere familie en vrienden.

Groetjes en drukkie
    Dominique

• 25 Maart 2014 - 08:47

Hermieke:

Ha Rieneke,

Succes met alle 'laatste' keren. Idd. het gevoel dat je met je ziel onder je arm loopt. Maar geniet er van al deze bijzondere momenten. Its a once in a lifetime experience.

• 25 Maart 2014 - 17:16

Janny Van Essen:

tjonge jonge, wat moeten wij dan toch dankbaar zijn met alles wat we hebben.
    het is gewoon schandalig veel! fijn dat je ons daar weer even bij bepaalt.
    en jij...geniet er nog even van. we kijken al met verlangen naar je uit!

• 25 Maart 2014 - 18:18

Mariska:

Ha Rieneke,

Geniet nog maar even heel erg van je laatste weken daar!

Groetjes,
    Mariska

• 27 Maart 2014 - 08:03

Fam. Van Riessen:

Ha Rieneke! Nog heel veel plezier de komende tijd en sterkte met afscheid nemen. We zullen je met open armen ontvangen bij je terugkomst. Hartelijke groeten, fam. van Riessen

• 31 Maart 2014 - 13:59

Helma:

Succes nog even Rieneke, vooral genieten en voor straks heel veel sterkte met afscheid nemen!! En welkom weer hier in het zonnige NL :D

• 03 April 2014 - 12:44

Bart, Dicky En De Kinderen:

LIeve Rieneke,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag gisteren! We waren het gisteren even vergeten, maar we wensen je nog veel goede en gezegende jaren toe. Een rijk leven vol van Gods liefde!
    De laatste loodjes, Rieneke, wat zul je gemengde gevoelens hebben.
    Maar wij ( en zeker ook je fam) zullen het erg fijn vinden als je weer hier bent!
    Nog even daar ook een hele goede tijd.

Liefs van ons allen!!