Een week Roemenië!!!! - Reisverslag uit Hunedoara, Roemenië van Rieneke Maanen - WaarBenJij.nu Een week Roemenië!!!! - Reisverslag uit Hunedoara, Roemenië van Rieneke Maanen - WaarBenJij.nu

Een week Roemenië!!!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rieneke

25 September 2008 | Roemenië, Hunedoara

Hier weer een stukje vanuit Roemenië. Ik hoop dat bij jullie de zon wat vaker schijnt, want hier heb ik hem nog maar 1 keer gezien.
Deze week ben ik voor het eerst aan het ‘werk’ geweest. Werk tussen haakjes, want het betekend dat ik uit Nederland kom, en daarom de beste koffie, de beste stoel krijg aangeboden. Ik hoef geen tassen te dragen, en mag gewoon toekijken.
En ik ben er achter gekomen. Daar ben ik niet erg geschikt voor! ;)
Het is hier echt wennen. In Nederland ben ik gewend om zoveel mogelijk productie te draaien, dus om 7 uur beginnen, en rond een uur of 11 heb je 6-8 cliënten gehad. Hier beginnen we maandag om 8 uur, wat steevast later is, omdat men niet echt op tijd komt. Dan gaan we rustig op de markt of bij een winkeltje een half uur koffiedrinken. Na dat halfuurtje gaan we toch echt op pad. Op het eerste adres kunnen we niks doen, want ze slapen nog, dus we komen woensdag wel terug. Op het tweede adres mag ik bloeddruk meten, en verder drinken we er een uur koffie. Vervolgens gaan we naar 3 gezusters. Echt hele lieve mensen! Alle 3 hebben ze wat moeite met hun ‘instability van de legs’ wat volgens mijn collega komt door ‘problems with the eyes’ Daarbij is er een van de 3 ook nog erg slechthorend! Bij alledrie word de bloeddruk gemeten, en daarna gaan we boodschappen doen. Op de markt..
Dat is ook een verhaal apart. Op de markt worden alle ecologische groenten verkocht. Er is 6 (of 7) dagen per week markt, alleen op zaterdag is het het drukst. Je ziet er dan ook veel bedelaars. Er lopen ook veel zigeuners ‘Gypsy’ worden ze ook wel genoemd. De Roemenen hebben meestal een hekel aan ze, want ze staan bekend als dieven en dat ze alles vernielen.
Hoe doen we dan boodschappen? We lopen eerst de hele markt over, en voelen aan alle cartofi(aardappelen), ardei(paprika), roie(tomaten) etc.. Daarna gaan we de beste, en de goedkoopste kopen. Nadat we de boodschappen krijgen we koffie: Probeer het maar eens-> Men neme een zakje oploskoffie(nescafé), men doet er een schepje suiker bij. En vervolgens giet je er (voorzichtig!) Spa rood bij(koud) En drinken maar!! Echt waar, het valt reuze mee!!
Tegen een uur of 1 zijn we klaar, en kunnen we naar huis.
Zo gaat het de hele week al. De ene dokter is er niet, vervolgens werkt hij de volgende dag niet. Patiënten zijn niet thuis. En soms vraag ik me af of ze ooit van een soort van agenda gehoord hebben!
Ik heb opzich leuke collega’s. Larissa, zij spreekt geen engels, dus ik probeer me een beetje in het Roemeens verstaanbaar te maken! Dan is Robért er nog. Hij spreekt wel engels, met gebreken(hij haalt regelmatig, he en she door elkaar heen, en vind dat zelf geen probleem) En hij praat ontzettend veel!! Vertelt alles 3 keer(of meer) En heeft na een paar keer uitleg nog niet in de gaten dat ik kom om te werken en niet om te leren!!
Voor de mensen hier ben ik iets heel bijzonders. Want het gemiddelde salaris in Roemenië is ongeveer 300/350 euro in de maand, als je dan 150 euro huur betaald, exclusief water/gas/etc. En je moet nog zorgen voor eten op tafel, wat soms nog duurder is als in Nederland. Dus dan blijft er echt geen geld over voor een auto, en laat staan dat je als vrijwilliger ergens gaat werken. Dat kunnen ze zich bijna niet voorstellen. Vandaar dat ook veel mensen denken dat als ik in Nederland ben, dat ik dan bij de minister van Volksgezondheid op visite ga, en hem ga vertellen hoe het er met de gezondheidszorg in Roemenië voor staat, zodat hij zorgt dat het beter word in Roemenië!
Ik kan me daar wel wat bij voorstellen, maar helaas ik denk niet dat me dat gaat lukken!
Ik ben ook maar een gewone Nederlandse boerentrien :D

  • 25 September 2008 - 16:04

    Liset:

    Hahha, heerlijk die laatste zin! Laat maar zien dat je uit Bennekom komt! :)

    Wel apart dat ze dan daar anders werken lijkt me, als je hier heel anders gewend bent!

    Lukt het een beetje met het Engels?

    Veel plezier vandaag en de rest van de week!

    Liefs

    God's zegen

  • 25 September 2008 - 16:26

    Saskia:

    Haha, wat wonen we toch in een heerlijk land he? :)
    En joh, je gaat steeds meer ingeburgerd raken, dus je gaat vanzelf wennen aan al die dingen. Behalve het langzame werktempo, daar ben ik na al die jaren nog niet aan gewend geraakt, dus maak je geen illusies dat dat beter zal worden...

    La revedere! ;)

  • 25 September 2008 - 16:57

    Janny:

    Je had m'n gypsyrok moeten lenen voor als je naar de markt toegaat!
    En nu maar leren onthaasten!
    Wat zul je weer opgejaagd worden als je hier weer begint.
    Nog even wennen dus, 't wordt vast steeds leuker.
    Jo nappot, Janny

  • 25 September 2008 - 17:50

    Anita:

    Hehe.. je bent duidelijk in Roemenie;/ Zo typerend en herkenbaar - zo is hun leefwijze ja:) pas je maar aan, zou ik zeggen :p als dat is gelukt, zal je zien dat je minder stress hebt(h)
    Misschien moet je écht eens langs de minister gaan als je weer terug bent.. neem een paar gypsies mee;/
    En goeie fotos gemaakt!
    Nah, succes weer - geniet ervan:)
    liefs

    ps: één ding: dat koffie-recept klinkt echt niet-te-drinken :o

  • 27 September 2008 - 08:11

    Marian:

    Wat leuk om je verhalen te lezen :).

    Lukt het een beetje bij je gastgezin, kun je al een beetje communiceren?

    Ik wens je veel plezier en we lezen het volgende bericht weer met plezier.

    Liefs Marian

  • 27 September 2008 - 11:00

    Anita V Maanen:

    Hoi Rieneke
    Wat leuk om het te lezen
    ik kan me goed voorstelllen dat je moet wennen aan hun tempo, maar ondanks de taal en het tempo geniet er maar van. Lijkt me een leuke evaring
    Groetjes Anita v Maanen

  • 29 September 2008 - 16:52

    Corina..:

    Lieve zus!

    Geweldig, ik ben trots op je :-)

    Liefs, Corina..

  • 30 September 2008 - 15:03

    Willine R:

    Leuk Rien, klinkt zo mooi! Je cultuurschok al een klein beetje te boven? klinkt heel typisch, met die Gypsy's, marktjes, langzaam werken, koffie enzo...;)
    maak je ook vorderingen met je engels? Fantastisch om je verhalen te lezen! :). Go on!
    God bless,
    Willine

  • 30 September 2008 - 15:18

    Sietske:

    hee meissie, leuk je berichtje en nee ik heb je bewust een sms gestuurd om je te laten weten dat ik uit het ZH mocht. zodat je kon opmaken dat ik daarom nog helemaal niet had gereageerd op een van je verhalen. Ik hoop dat het gaat wennen dat "werken" daar. Ik ben nu weer lekker thuis na 12 dagen ZH. Ooit vertel ik het je nu ga ik weer naar mijn hoog/laag bedje kan nog niet lang zitten.
    liefs soe je best en je weet het ik ben heel trots op je.

  • 02 Oktober 2008 - 20:14

    Dicky Roest:

    Hoi Rieneke,
    Het lijkt me echt een hele belevenis daar ! Heerlijk lijkt me dat eigenlijk wel , dat ze daar niet zo jagen ! Anderzijds , wat een armoede , wat is er hier dan veel rijkdom , maar of iedereen er ook gelukkig mee is ?! Je werk daar lijkt me prachtig , en je ziet ook nog van alles van zo,n mooi vreemd land , geniet ervan , en we wensen je Gods zegen !

    groeten van ons allemaal

  • 05 Oktober 2008 - 18:48

    Karel Slemmer:

    Hoi Rieneke,
    Leuk om je belevenissen te lezen.Ik kan me voorstellen dat je moeite hebt met het werktempo daar. Van de andere kant is het misschien ook wel goed om te leren onthaasten dus ik zou zeggen geniet daar ook maar van.
    Een hartelijke groet vanuit Ede (koud en regenachtig) en Gods zegen toegewenst.Karel,Marianne en de Kids.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Hunedoara

Rieneke

Vrijwilligerswerk in de thuiszorg in Hunedoara

Actief sinds 04 Aug. 2008
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 31068

Voorgaande reizen:

05 November 2013 - 22 April 2014

Goeie Hoop

01 Juli 2009 - 25 September 2013

Werkvakantie Owangai Village

22 Juli 2010 - 13 Augustus 2010

Werkvakantie Kabulinde

16 September 2008 - 10 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: