Eerste 2 daagjes.... heelhuids aangekomen - Reisverslag uit Hunedoara, Roemenië van Rieneke Maanen - WaarBenJij.nu Eerste 2 daagjes.... heelhuids aangekomen - Reisverslag uit Hunedoara, Roemenië van Rieneke Maanen - WaarBenJij.nu

Eerste 2 daagjes.... heelhuids aangekomen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rieneke

18 September 2008 | Roemenië, Hunedoara

Woensdag 17 september 2008

Vandaag zijn we aangekomen in Roemenië. Natuurlijk heb ik me van te voren een voorstelling gemaakt van wat ik tegen zou komen… maar er is geen voorstelling van te maken! Ik kan jullie in Nederland, een heleboel foto’s laten zien, een heleboel vertellen, maar eigenlijk zou je het moeten zien! Moeten meemaken, ruiken, voelen, horen etc, etc.
Gistermorgen zijn we om ongeveer kwart over 4 vertrokken uit Nederland, en hebben onderweg eigenlijk geen file gehad. Tegen een uur of 2 waren we bij Wenen, en het zou nog maar een uurtje rijden zijn naar de grens waar ons hotel is. Dus we hadden afgesproken dat we dwars door Wenen zouden gaan! En jawel hoor… Een groot paleis… lichtgeel met hoge muren-- >> het paleis van Sissi!! (Anne je kunt jaloers zijn! J) Het was echt groot, stukken groter als Paleis het Loo in Apeldoorn, een big tuin, super veel gebouwen. Ik waande me in de middeleeuwen met hoepelrokken, tuinfeestjes, etc..
Daarna zijn we doorgereden naar de grens, daar kwamen we rond een uur of half 6 aan. En hebben we gegeten, gegETEN met hoofdletters!!! Het was echt super veel! En heeeeeel erg lekker!! Frietjes, met verschillende soorten cordonbleu! En voor Gerben speciaal een halve liter bier!! Daarna een rondje gelopen, en naar de kamer. Gerben sliep om 8 uur al J Dus tegen 9uur hebben we m maar eens wakker gemaaktJ En toen wilde hij zowaar nog een eind gaan lopen.(Hij zat al in de pyjama) We zijn toch maar gaan slapen.
Vanochtend ging om half 7 de wekker al, lekker ontbeten met een zacht gekookt ei, echt zachtgekookt, want je kon het drinkenJ
Lekker Hongarije doorgekart! De wegen zijn daar echt goed, wel te vergelijken met Nederland. Alhoewel… We verdwaalden in Szeged en daar waren meer gaten als asfalt. De mensen parkeren rustig bijna midden op de straat, er bestaan bijna geen borden waarop staat waar je heen moet, en plattegronden kennen ze niet.
Eenmaal richting Roemenië, toen we van de snelweg afwaren zagen we pas de armoede: huizen zonder daken, ontelbaar veel ruïnes, ingezakte huizen, afgebladderde verf, veel oude auto’s(waar je hier een fortuin aan uitgeeft om er een te bemachtigen!)
In Roemenië was dat nog meer zichtbaar. Het rijgedrag is daar echt gevaarlijk! Je mag maar 90, maar ze rijden rustig 140. En dan op zo’n bergweg met veel bochten en vrachtwagens! En dan het liefst de vrachtwagens inhalen! Levensgevaarlijk!!
Rond een uur of 6 (Nederlandse tijd) gingen we bij de Mac wat eten. Een paar tafeltjes verderop zaten een man met 2 jongens ook wat te eten, en ze keken telkens naar ons. Dus ik zeg redelijk hard tegen Corina :’Die mensen praten over ons, die man met die 2 jongens!’ Even later zegt Gerben: ‘Het zijn Nederlanders hoor!’ Oeps!! Blunder!J
Ze gingen gelijk als ons weg in… een busje van de SDOKJ Dus ben benieuwd wat ze in Roemenië te zoeken hadden, maar dat zullen ze over ons ook wel gedacht hebben.

18 september 2008
Zo… vandaag gaan we weer verder, gister viel ik bijna achter de laptop in slaap, dus ik ben maar gestopt.
Toen.. het laatste stukje. Ongeveer een kwartier rijden. We wisten en weten in Hunedoara heg nog steg, en we hadden alleen het adres. Dus… aan iemand de weg gevraagd. We moesten óf omkeren óf rechtdoor rijden, lekker duidelijk dusJ Uiteindelijk nog eens de weg gevraagd bij een winkeltje, die stuurde Gerben door naar de taxichauffeurs.. Maar die wisten het ook niet. Op een gegeven moment was er zo’n chauffeur en die zegt: Rijd maar achter me aan, dus zo gezegd zo gedaan.. Kwamen we aan bij nog meer taxichauffeurs!!! Volgens mij vonden ze het nog wel leuk ook. Die chauffeur heeft zo’n beetje aan iedereen daar gevraagd waar het was, en na 10 minuten had hij iemand gevonden die het wel wist.. “kijk.. daar boven!”
De familie is echt heel aardig! We kregen cola, en vervolgens werd er om een uur of 8 nog eens eten voor ons gekookt.
Gerben had z’n buit gelijk al te pakkenJ ‘Wisky???” Hij bedenkt zich niks “Ja hoor.. dat wil ik ook wel eens proeven”
Corina en ik kregen colawijn (mengsel van rode wijn met cola) Het was echt best wel lekker.
We aten een soort van kipschnitzel met boterhammen, en ei gevuld met paté en daaroverheen joghurt(? Iets zurig in ieder geval) Het smaakte echt goed!
Toen we klaar waren kwam er een neef die engels kon J Wij kunnen uiteraard geen Roemeens, en die mensen kunnen geen Engels of Duits, alleen die mevrouw kan een klein beetje Nederlands.
Dus hij heeft uitgelegd hoe de bussen werken. Wel makkelijk dat ik iemand in de buurt heb die Engels kan, want als we ergens echt niet uitkomen dan kan ik m altijd bellen, zei hij. Maar ik denk dat ik me met handen en voeten wel aardig kan redden. En ik heb natuurlijk mijn boekje met Roemeens!!J
Vanmorgen werden we netjes om 6 uur wakker gemaakt, en stond het eten al voor ons klaar. Boterhammen met als beleg kaas, een worstje(erg zout) en champignons in ei, een soort omelet denk ik. Best apart om op z’n Roemeens te eten. Geen boter!
Ik heb het gevoel dat ik in een hotel terecht ben gekomen!
We hebben vanmiddag om 4 uur al warm gegeten, en als ik het zo ruik gaan we nu(18.45) weer warm eten!
Vanmiddag ben ik even de stad in geweest, echt schrijnend welke grote verschillen er zijn! Er is een Big grote supermarkt(daar kun je dus ook stofzuigers kopen, en hamers etc!) Loopt er een man, met ongelooflijk vieze kleren, groot gat in z'n kousen! Wat een tegenstelling!

Zo het is een beetje een lang stuk geworden!

Gelukkig heb ik hier internet in huis(aan een lijntje) Dus kan ik lekker op mn eigen laptopje een beetje rotzooien!)

Jullie horen weer van me!



  • 18 September 2008 - 16:56

    Liset:

    Rienepien!

    Super dat jullie zijn aangekomen! Wat een verschil dan qua huizen en auto's enzo.
    In die supermarkt zul je je wel een aantal uurtjes kunnen vertoeven!

    Heb vaak aan je gedacht de afgelopen dagen en ben echt blij dat alles goed is gegaan!

    Tot je volgende berichtje!

    Liefs
    God's zegen
    Liset

  • 19 September 2008 - 17:17

    Coralien:

    Hey Rieneke,
    Wat leuk dat je een blog bijhoudt. Ik zal regelmatig even kijken om te zien hoe het met je gaat.
    Wat een armoede zeg... Verbazingwekkend trouwens hoe goed je nog te eten krijgt.
    Heel veel sterkte met je werk en tot ziens!
    groetjes Coralien

  • 19 September 2008 - 19:34

    Willine R:

    Ha rieneke!
    Leuk, ik zag je site via hyves en ik ben zeker van plan je blogs te gaan lezen! hoe lang blijf je daar eigenlijk? Succes daar, geniet van alle mooie dingen, zal vast een bijzondere tijd worden!

    God bless!
    Liefs,
    willine

  • 19 September 2008 - 20:45

    Anne:

    Hai loeder van een zus!
    Alles kids met de kids en je huis en je vriendje?
    Lekker gesmult van het lekkere eten vandaag?
    Je kan super leuk schrijven, mijn complimenten: 10 punten!
    xxx

  • 20 September 2008 - 14:28

    Saskia:

    Hoi!

    Nou, ben je al over de eerste cultuurschok heen? Haha, wel wennen in het begin he? :)
    En wanneer ga je aan de slag?

    Groetjes en tot horens!
    Saskia

  • 20 September 2008 - 18:36

    Anita:

    Rieneke!
    Goed om wat van je te horen!:)
    Ondanks alle vreemde dingen: geniet en zuig alles goed in je op he -letterlijk en figuurlijk(h) je bent er tenslotte maar 1x (h)
    succes met alles!
    lfs Anita

  • 22 September 2008 - 15:03

    Anita :

    Hej Rientje, mooi dat je goed aangekomen bent!!! Ik hoorde van G&C dat jullie een goede reis hebben gehad? Ben je inmiddels al een beetje gewend?? Nou tot horens liefs mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Hunedoara

Rieneke

Vrijwilligerswerk in de thuiszorg in Hunedoara

Actief sinds 04 Aug. 2008
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 31075

Voorgaande reizen:

05 November 2013 - 22 April 2014

Goeie Hoop

01 Juli 2009 - 25 September 2013

Werkvakantie Owangai Village

22 Juli 2010 - 13 Augustus 2010

Werkvakantie Kabulinde

16 September 2008 - 10 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: